• Jak przygoda to tylko w Warszawie.

29.05.2023

17 maja wczesnym rankiem, bo o godz. 6.00 zebraliśmy się przed szkołą, by wyruszyć w kilkugodzinną podróż do Warszawy. Dlaczego do Warszawy?, ponieważ to nasza stolica, to miasto, którego historię powinien znać każdy Polak, wreszcie to miejsce pełne zabytków i wielu  atrakcji. Pierwszym punktem zwiedzania stolicy był największy port lotniczy w Polsce- lotnisko Chopina. Z okien tarasu widokowego mogliśmy podziwiać startujące i lądujące samoloty. Następnie udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik. Jest to wspaniały ośrodek nauki, którego misją jest rozbudzanie ciekawości, wspomaganie samodzielnego poznawania świata i uczenia się. Wszyscy mogliśmy poznawać prawa nauki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń i eksperymentów na interaktywnych wystawach. Pełni wrażeń udaliśmy się do pobliskiej stacji metra i przejechaliśmy kilka przystanków, żeby poczuć się jak warszawiacy, których każdego dnia podziemna kolejka transportuje do pożądanego miejsca. Atrakcją był także wyjazd na trzydzieste piętro Pałacu Kultury i Nauki, skąd mieliśmy możliwość podziwiać Warszawę z wysoka. Trochę zmęczeni udaliśmy się do miejsca noclegowego. Drugi dzień zwiedzanie Warszawy rozpoczęliśmy od wizyty na Starym Mieście, gdzie znajduje się Kolumna Zygmunta III Wazy. Tam spotkaliśmy się z przewodnikiem, który oprowadzał nas po Zamku Królewskim. Naszą uwagę zwróciły Komnaty Królewskie, szczególnie Sala Tronowa i Wielka. Podziwialiśmy dzieła  Jana Matejki. Braliśmy udział w grze miejskiej „Stare miasto bez sztampy”. Następnie udaliśmy się na Stadion Narodowy. Jest wśród nas wielu kibiców piłki nożnej i wizyta na tym stadionie była spełnieniem ich marzeń. Gdy weszliśmy na trybuny   i wspięliśmy się na sam ich szczyt, z góry podziwialiśmy ogrom tego obiektu. Naprawdę, robi wrażenie! Po tak olbrzymiej porcji zwiedzania, musieliśmy odpocząć. Ostatni dzień w Warszawie rozpoczęliśmy spacerem po ogrodach na dachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, a także po Łazienkach Królewskich. Spacerowaliśmy po parku wśród drzew, krzewów i kwiatów, oglądając otaczające nas widoki, liczne rzeźby i podziwiając perły europejskiej architektury. Mogliśmy zobaczyć z bliska Pałac na Wyspie, jeden z najcenniejszych polskich zabytków w stylu klasycystycznym. Do zdjęć „pozowały” nam przepiękne pawie i wiewiórki. Następnie zwiedzaliśmy stolicę z okien busa: przejeżdżaliśmy Traktem Królewskim, m.in. Alejami Ujazdowskimi, zobaczyliśmy budynki ambasad, sejmu i senatu. Ostatnim punktem wycieczki było zwiedzenie Pałacu w Wilanowie. To piękny, obszerny, bogato zdobiony, w każdej sali przepełniony dziełami sztuki Pałac. To tutaj w przeszłości mieszkał wybitny polski król, a za razem hetman Jan III Sobieski. To stąd wyruszał on na wojnę do Wiednia.  Na każdym z nas wywarł nieziemskie wrażenie. Niestety „ Co dobre szybko się kończy” nadszedł czas naszego powrotu do domu. Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń byliśmy zadowoleni.

Klasa IV

• Wiwat Trzeci Maj!

08.05.2023

28 kwietnia 2023r, w naszej szkole odbył się uroczysty apel z okazji Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Uczniowie klas III-VIII przedstawili nam dzieje powstania konstytucji.

To wydarzenie historyczne pomogło nam uświadomić jaką ważną rolę w czasach współczesnych pewni dokument jakim jest konstytucja. Konstytucję uchwalono w 1791r. była ona pierwszą w Europie i drugą na świecie po konstytucji amerykańskiej. Określała ona ustrój państwa oraz prawa i obowiązki człowieka i obywatela. Dała nadzieję na wyjście z upadku, zmiany w kraju na powrót do byłej świetności. Nasi przodkowie wiedzieli, rozumieli czym jest prawdziwa wolność i potrafili znaleźć wyjście dla upadającej Ojczyzny.

Po to przypomnieliśmy tę kartę historii by czerpać z nich siłę i mądrość oraz wartości, które pozwoliły Polakom przetrwać czasy rozbiorów i trudny wiek dwudziesty. To właśnie po to przypominamy wszystkim Polakom rozproszonym po całym świecie o tych którzy żyli i działali na rzecz Ojczyzny.